Jak rozpoznać niedzielnego kierowcę zanim Cię zaskoczy?



Plan

1. Jazda na pamięć nigdy nie jest bezpieczna.

2. Po czym rozpoznać niedzielnego kierowcę?

3. Jakie są typowe zachowania niedzielnego kierowcy?

4. Jak zachować się w stosunku do niedzielnego kierowcy?

 

1. Jazda na pamięć nigdy nie jest bezpieczna

Jak rozpoznać niedzielnego kierowcę? To trudne pytanie. Zaskakiwanie leży w naturze tzw. niedzielnego kierowcy. Taki kierowca nie jeździ tylko w niedziele - on jeździ przede wszystkim w niedzielę! Ale również w święta, długie weekendy i wakacje. Zawsze jednak pokonuje tą samą lub podobną trasę. I to jest jego problem. To jak z nauką jazdy w mieście bez tramwajów (np. w Nowym Sączu) – świeżo upieczeni kierowcy wyszkoleni w takich miastach boją się jeździć do większych, w których są tramwaje (np. Kraków).

Jazda w dużym miście w ruchu tramwajowym

Niedzielny kierowca jeździ na pamięć a w związku z tym powinien robić to wzorowo. Dlaczego tak nie jest? Byłoby to możliwe, gdyby za każdym razem na tej trasie był tak samo ułożony ruch tzn. przejeżdżają te same samochody w tym samym momencie z tymi samymi kierowcami, ci sami piesi na tych samych pasach. Tak oczywiście nie jest, dlatego jakakolwiek jazda na pamięć nie ma sensu. Tak samo jest z nauką jazdy. Szkoły jazdy które uczą jazdy na pamięć, co niestety zdarza się często, wyrabiają w kursancie bardzo złe nawyki, nie uczą dobrych postaw, elastyczności w podejściu do ruchu drogowego, wyobraźni oraz zdolności do bezpiecznych reakcji.

Taki właśnie jest niedzielny kierowca. On nigdy nie jeździ wzorowo. Choć nie do końca czuje się za kierownicą pewnie, nie zdaje sobie sprawy, że to właśnie on jest przysłowiowym niedzielnym kierowcą.

 

2. Po czym rozpoznać niedzielnego kierowcę?

Niedzielnego kierowcy na pierwszy rzut oka nigdy nie rozpoznasz. Zauważalna jest pewna powtarzalność w pojazdach, którymi poruszają się tacy kierowcy. Są to zwykle pojazdy starsze w wieku 10+, całkiem dobrze zachowane. Widać, że właściciel zdaje sobie sprawę z tego, że rzadko używane auta się po prostu psują. Właściciel odpala pojazd, wykona krótką przejażdżkę i odstawia z powrotem w to samo miejsce. Potem krótka kosmetyka i gotowe – auto utrzymane. Faktycznie pojazdy rzadko używane szybko się psują a elementy blaszane rdzewieją.

Niedzielnego kierowcy nigdy nie rozpozansz od razu

Mówi się, że niedzielni kierowcy to zazwyczaj osoby starsze. Możliwe, że w większości przypadków tak jest. Jednak wśród nich są również osoby młode z niewielkim doświadczeniem, które nie posiadają własnego pojazdu i po uzyskaniu prawa jazdy rzadko jeżdżą.

niedzielni kierowcy to zwykle osoby starsze

Ciężko jednak ze stuprocentową pewnością stwierdzić, co jest wskaźnikiem niedzielnego kierowcy. Oczywiście to jak wygląda nie ma większego znaczenia. Liczy się to co robi.

 

3. Jakie są typowe zachowania niedzielnego kierowcy?

 

- Przede wszystkim nie używa kierunkowskazów a jeśli już, to zazwyczaj, gdy jest już za późno

 

- Na drodze dwujezdniowej zawsze zajmuje lewy pas utrudniając ruch

 

- Zwykle jeździ ze stałą prędkością, bez względu na rodzaj terenu (zabudowany czy nie)

Niedzielny kierowca zwykle jeździ ze stała prędkościa

- Z trudem utrzymuje prosty tor jazdy balansując miedzy lewą a prawą krawędzią pasa ruchu

Niedzielny kierowca z trudem utrzymuje prosty tor jazdy
 

- Wyprzedzanie dla takiego kierowcy mogłoby nie istnieć - nawet w przypadku rowerzystów ma z tym problem

Dla niedzielnego kierowcy wyprzedzanie mogłoby nie istnieć

- Wolno rusza na skrzyżowaniach i z trudem je opuszcza (możesz nie zdążyć zanim zmieni się światło)

Niedzielny kierowca wolno rusza na skrzyżowaniach
 

- Nieprawidłowo ustawia się do skrętów, często zajmując środek jezdni tamując ruch

 

- Jest skoncentrowany głównie na oglądzie sytuacji z przodu (nie znają pojęcia „oczy dokoła głowy”)

Niedzielny kierowca skoncentrowany na przodzie
 

- Parkowanie jest dla niego prawdziwą zmorą – robi to wolno i niestety niezdarnie często tamując ruch

 

- Jeśli na skrzyżowaniu chcesz go przepuścić (kulturalnie ustąpić pierwszeństwa dla usprawnienia ruchu, mimo że mu nie przysługuje), może Cię nie zrozumieć

Niedzielny kierowca może cię nie zrozumieć

- Niedzielny kierowca PR O* -  przy wjeździe na drogę dwujezdniową ze skrzyżowania może się zdarzyć, że wjedzie pod prąd https://www.youtube.com/watch?v=pt7ZiPB8tys - na to jednak nie ma rady
(*tylko)

Niedzielny kierowca PRO


4. Jak zachować się w stosunku do niedzielnego kierowcy?

 

- Przede wszystkim zachowaj spokój. Pamiętaj, to niedzielny kierowca jest niespokojny. Jeśli połączą się Wasze niepokoje to się źle skończy

 

- Ufaj swoim umiejętnościom, bo niedzielny kierowca ma je ograniczone

 

- Trzymaj bezpieczny dystans, najlepiej trochę większy niż zwykle

 

- W trakcie parkowania, widząc nieporadność, nie pospieszaj (np. klaksonem czy słowem) – to nic nie da, tylko pogorszy sytuację

 

- Parkowanie równoległe zwykle kończy się fiaskiem – możesz zaoferować pomoc, choć szanse na to, że Ci pozwoli są niskie (pamiętasz, taki kierowca nie wie, że jest niedzielnym kierowcą, często uważa, że wie co robi)

 

- Miej oczy otwarte by nie dać się zaskoczyć – „oczy dookoła głowy do potęgi”

 

- Zwykle niedzielny kierowca i tak zaskakuje, wiec nie bądź zaskoczony jak Cię zaskoczy 

 

- Jak już Cię zaskoczy, nie pokazuj złości, nie wykonuj gestów i nie komentuj – po pierwsze to bardzo niekulturalne, po drugie to nic nie daje, po trzecie wprowadza dodatkową nerwowość

Niedzielny kierowca zaskakuje

- Jeśli uda Ci się nawiązać kontakt słowny z niedzielnym kierowcą, możesz pokusić się o polecenie dobrej szkoły jazdy, która mogłaby w warunkach pełnego bezpieczeństwa odświeżyć jego wiedzę i umiejętności. Niektóre szkoły wykonują tzw. szkolenia odświeżające 

 

 

Zjawisko niedzielnego kierowcy jest w Polsce dość powszechne. Moim celem nie jest naśmiewanie się z kogokolwiek. Chodzi mi o to aby zwrócić uwagę na to zjawisko, nazwać je po imieniu i doprecyzować znaczenie. Następnie chciałem wskazać przykłady prawidłowej postawy wobec takich kierowców w celu zachowania maksimum bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

 

Powodzenia na drodze, nie tylko w niedzielę!

 

Autor wpisu i grafiki: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl 
Więcej o autorze: link dostepny wkrótce >
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl 

Quattro w Social Media:
Facebook  |  Instagram  |  You Tube  |  Snapchat  |  Twitter  |  Google+ Nowy Sacz  |  Google+ Kraków

2017-12-21 13:56:59Quattro Sp. z o.o.
Obsługa Suzuki Baleno - jak poradzić sobie na egzaminie na prawo jazdy?

Obsługa Suzuki Baleno. Jak poradzić sobie na egzaminie na prawo jazdy?

6 Kwiecień 2017

Od października 2016 w Małopolskim Ośrodku Ruchu Drogowego w Nowym Sączu egzaminy państwowe na prawo jazdy kategorii B przeprowadzane są na Suzuki Baleno. Obsługa tego pojazdu nie jest skomplikowana, ponieważ elementy które trzeba wskazać ułożone są standardowo dla tej klasy pojazdów. Warto jednak zapoznać się z budową tego pojazdu, aby bez stresu pokonać pierwsze wyzwania egzaminu. Powinieneś umieć wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. Musisz znać nazwy świateł zewnętrznych i umieć je sprawdzić. Grafiki, które prezentujemy obrazują to najlepiej.

czytaj dalej

Co warto mieć w bagażniku oprócz tego co trzeba?

18 Marzec 2017

Bagażnik auta to zwykle bardzo pojemne miejsce, które na pierwszy rzut oka w cale może się takie nie wydawać. Najważniejsze, aby niezależnie od tego co przewozimy, robić to bezpiecznie oraz być  przygotowanym na wszystkie… no może na większość sytuacji drogowych i nie tylko. Pomysły tu opisane oparte są na doświadczeniach własnych oraz tych nabytych w trakcie realizacji kursów na prawo jazdy w Krakowie i Nowym Sączu. Pojazdy szkoły jazdy są intensywnie eksploatowane, średnio po 12 godzin dziennie w trybie 6 dni na tydzień, przez większość część roku. Taka intensywność narzuca nam konieczność doskonałego przygotowania, aby kurs nauki jazdy przebiegał komfortowo, bezpiecznie i bez zakłóceń. 

czytaj dalej

Czy kobiety naprawdę nie potrafią prowadzić?

10 Marzec 2017

To, że kobiety nie potrafią prowadzić auta i w ogóle pojazdów mechanicznych dla wielu mężczyzn jest pewne. Pytanie skąd ta pewność? Czy predyspozycje kobiet do prowadzenia samochodu są rzeczywiście słabsze? Czy kobiety w ogóle powinny prowadzić samochód? Która płeć jest bardziej bezpieczna na drodze? Jakie błędy zarzuca się obu płciom? Na co najczęściej narzekają za kierownicą kobiety i mężczyźni? Czym różnią się style prowadzenia pojazdów obu płci? Czy w procesie nauki jazdy można wpłynąć na wyeliminowanie walki płci w tej kwestii? Czy kształtowanie tolerancyjnych postaw jeszcze w szkole jazdy na kursie na prawo jazdy da pożądany efekt? Jak obie płci reagują na pojazdy nauki jazdy w Krakowie i Nowym Sączu w trakcie szkolenia?

czytaj dalej

Jak dobrze wymienić koło ?

28 Luty 2017

Kapeć wcześniej czy później czeka każdego. Lepiej na taką ewentualność być dobrze przygotowanym. Przed podróżą, zwłaszcza dłuższą, trzeba koniecznie upewnić się, że w aucie jest komplet sprzętu do wymiany koła na zapasowe. Oczywiście trzeba pamiętać o utrzymaniu koła zapasowego w dobrym stanie. To może jednak nie wystarczyć. Wcześniej trzeba dowiedzieć się jak to zrobić bezpiecznie. Wymiana koła nie jest wcale niczym skomplikowanym. Nie wymaga również użycia dużej siły. W tym artykule opisuję krok po kroku co trzeba zrobić aby wymiana koła poszła gładko. W pojazdach szkoły jazdy opony często są uszkadzane, dlatego instruktorzy nauki jazdy zawsze wiedzą co robić.

czytaj dalej

Jak dobrać najlepsze opony by nie przepłacić?

16 Luty 2017

Streszczenie: Prawidłowy dobór opon do własnego pojazdu to jedna z najważniejszych rzeczy jakie należy zrobić w ramach utrzymania wysokiego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Żeby zrobić to dobrze nie warto się spieszyć a zwłaszcza kupować tzw. opon "okazyjnych", które kuszą wspaniałą ceną. Niekoniecznie trzeba też wydawać fortunę. Najpierw warto poznać parametry opon we własnym aucie a także jednostki jakimi się je opisuje np. indeks prędkości. Dobierając opony do pojazdu szkoleniowego nauki jazdy staramy się brać także pod uwagę specyficzny sposób ich użytkowania. Tobie również to polecam. Dopiero jak poukładasz te informacje możesz zabierać się za własne poszukiwania. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to teraz jest najlepszy czas.

czytaj dalej

Czy Quattro spełnia oczekiwania kursantów? Ankieta satysfakcji klienta. Wyniki za rok 2016.

8 Luty 2017

Streszczenie: Wprowadzając nową stronę internetową zdecydowaliśmy się na publikowanie aktualnych wyników ankiet satysfakcji klienta Quattro. Z tego co nam wiadomo jesteśmy pierwszą szkołą jazdy w Polsce, która to robi. Nie boimy się Opinie naszych klientów. Wręcz przeciwnie, prosimy o nią, bo chcemy z niej skorzystać. Robimy to już od lat. Nasza ankieta jest stale rozwijana. Teraz przedstawiamy nie tylko wyniki, ale również to jak jest zbudowana. Narażamy się przez to na ekspozycję tajemnic handlowych naszej firmy. W tym przypadku jednak nie mamy nic przeciwko, gdyż służy to rozwojowi branży szkolenia kierowców. Jeśli inne ośrodki szkolenia kierowców z tego skorzystają i wprowadzą podobną ankietę, to w porządku. Nawet nas to ucieszy. Służy ona klientowi, który powinien mieć ...

czytaj dalej

Jak w zimie dbać o szyby w samochodzie by jeździć bezpiecznie?

24 Styczeń 2017

Streszczenie: Dobry kurs na prawo jazdy obfituje w informacje dotyczące samej nauki jazdy ale również prawidłowego dbania o pojazd o różnych porach roku. To właśnie zimą należy szczególnie dbać o pojazd. Zimą najbardziej uciążliwa jest walka z zamarzniętymi szybami. Instruktorzy nauki jazdy o tej porze roku często na przygotowanie pojazdu muszą poświęcić kilkanaście minut. Kursant tego ciężaru nie odczuwa. Jednak po pozytywnie zaliczonym egzaminie państwowym na prawo jazdy w Krakowie, Nowym Sączu czy innych polskich miastach uzyskuje wymarzone prawo jazdy i wsiada do wlasnego auta. Wraz z tym przywilejem przejmuje rownież finkcję dbania o pojazd. Jak najwygodniej i najskuteczniej zatroszczyć się o szyby swojego auta w zimie dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej
Podsumowanie roku 2016 w branży nauka jazdy w polskich szkołach.

Podsumowanie 2016 roku. Jak będzie wyglądała ścieżka do prawa jazdy w 2017?

10 Styczeń 2017

W roku 2013 przez wprowadzane ustawy branżę szkolenia kierowców obrócono do góry nogami. Zmiany w prawie są jednak koniecznością. Nie wszystkie nowe pomysły przyjmują się jednak od razu. Weryfikuje je rzeczywistość. Mamy do czynienia z amatorstwem i bałaganem gdy zawodzi przygotowanie merytoryczne oraz jakość wdrażania tak ważnych ustaw. Z tym temat prawa jazdy łączyć się nie może. W grę wchodzi przecież  nasze bezpieczeństwo. Rok 2016 miał być rokiem zmian, podobnie jak rok 2015. Tych jednak się nie doczekaliśmy. Natomiast wokół tematów: prawo jazdy, nauka jazdyegzamin na prawo jazdyszkoła jazdy jest jak zwykle sporo hałasu. I nie ważne czy chodzi o Kraków czy Nowy Sącz

czytaj dalej

Nie taka zima straszna. Dlaczego warto robić kurs na prawo jazdy na śniegu i lodzie?

16 Grudzień 2016

Kursanci boją się zimy, dlatego kurs nauki jazdy odkładają na wiosnę lub spieszą się by jeszcze jesienią zdobyć upragnione prawo jazdy. Dowiedz się dlaczego nauka jazdy w zimie pozwoli ci raz na zawsze pozbyć się lęku przed warunkami drogowymi typowymi dla tej pory roku. Poznaj wszystkie argumenty przemawiające za tym, że egzamin na prawo jazdy łatwiej zdać właśnie w zimie. Zanim podejdziesz do tematu kursu zapoznaj sie z trzema kwestiami: Prawo jazdy Kraków - zbadaj specyfikę ścieżki do uzyskania tego dokumentu w Krakowie i Nowym Sączu | Nauka jazdy Kraków - poczytaj o tym czym różni się nauka jazdy w dużym i małym mieście | Szkoła jazdy Kraków - zbadaj czym mogą różnić się od siebie szkoły jazdy i czy spełniają wszystkie twoje oczekiwania.

czytaj dalej