Oczywiście nie piszemy tutaj o wymianie koła rowerowego, ale tekst również może okazać się tak samo przydatny.
Jeśli kiedykolwiek złapałeś/łaś gumę w swoim aucie to już wiesz, że warto wozić ze sobą wszystkie potrzebne części i narzędzia. Jeśli ten „zaszczyt” Cię ominął (swoją drogą tak jak mnie) to masz (mamy) podwójne szczęście. Dlaczego ?
Ano dlatego, że po pierwsze jeszcze nie musiałeś/łaś nic wymieniać na środku drogi oraz dlatego, że czytasz ten artykuł i znajdziesz w nim wszelkie niezbędne informacje potrzebne do wykonania tytułowej czynności nawet w najbardziej pechowy dzień. A więc do dzieła!
Jeśli Twoje opony są już prawie w wieku emerytalnym lub „wyłysiały” – dowiedz się o tym w artykule „jak dobrać opony i nie przepłacać ?” – oczywiście musisz je wymienić, ale gdy powiedzmy, jedziesz właśnie do wulkanizacji aby to zrobić musisz zachować podwójnie szczególną ostrożność na drodze, w szczególności na autostradzie i jechać z mniejszą prędkością niż dopuszczalna. Jeśli taka opona pęknie przy prędkości np. 130 km/h może skończyć się to bardzo tragicznie i to nie tylko dla Ciebie. Proszę więc – zachowaj ostrożność i nie podróżuj na łysych oponach, a jeśli już musisz to z mniejszą prędkością.
A teraz do rzeczy. W swoim aucie musisz mieć:
- Koło zapasowe
- Trójkąt ostrzegawczy
- Kamizelkę odblaskową
- Lewarek
- Klucz do kół
- Opcjonalnie – rękawiczki, aby się nie pobrudzić za bardzo i jakiś ręcznik na wypadek, gdy zawiodą rękawiczki
Wymiana koła to nic trudnego. Zaciągasz hamulec ręczny, poluzowujesz śruby, które trzymają koło (ale tylko trochę, jeden obrót wystarczy), podkładasz lewarek tuż przy kole, szczeliną spróbuj trafić w tzw. próg w aucie (takie miejsce którym można bezpiecznie założyć lewarek bez uszkodzenia podwozia). Pamiętaj, aby lewarek był obrócony w dobrą stronę – zwykle szersza stopka to spód opierający się o podłoże.
Kręć tak długo korbą od lewarka aż uszkodzone koło podniesie się na ok. 5 cm – 8 cm nad podłoże. Rób to powoli, z wyczuciem i cały czas obserwuj auto. Nie może się przechylać ani chybotać.
Pamiętaj, aby auto stało na w miarę równym terenie oraz aby zaciągnąć hamulec ręczny. Jeśli zatrzymałeś/łaś się gdzie masz twarde podłoże np. asfalt, beton itp. to nic nie musisz robić, ale w momencie, gdy pod lewarkiem jest ziemia, piasek lub cokolwiek naturalnego wrzuć do swojego auta dodatkową deskę. Nie musi być duża, ale taka aby po ustawieniu na niej lewarka i pod obciążeniem auta nie złamała się i nie zapadła.
Gdy podniosłeś/łaś już auto możesz przystąpić do odkręcania śrub ale tym razem do końca. Wyjmij je i połóż obok. Zdejmij koło z uszkodzoną oponą i w jego miejsce załóż koło zapasowe z bagażnika.
Wkręć wszystkie śruby palcami na tyle na ile będzie się dało a koło będzie bezpiecznie zamontowane.
Następnie zakręć śruby w kolejności na krzyż a nie po okręgu używając klucza. Nie dociągaj ich jeszcze do samego końca, ale zakręć tak, aby było czuć opór.
Powoli opuść lewarek korzystając ze specjalnej dźwigni jeśli ją posiadasz lub kręcąc po prostu w drugą stronę (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Gdy koło będzie już stabilne na podłożu weź klucz i dociągnij wszystkie śruby. Znów w kolejności na krzyż. Pamiętaj, żeby nie skakać po kluczu do kół i nie przeciągać gwintów w śrubach. Podczas dociągania masz czuć duży opór i jeśli nie da się już dalej kręcić a jesteś wątłej budowy ciała to możesz stanąć na kluczu (przy końcu) na każdej śrubie, ale tylko raz.
W tej sytuacji lepiej mieć pewność, że porządnie przykręciliśmy koło w taki sposób, aby nas nie wyprzedziło na skrzyżowaniu.
Proste, prawda ? oczywiście!
Teraz kilka dodatkowych opisów, aby zrobić to bezpiecznie.
Pamiętaj, aby zatrzymać się w miejscu w którym możesz to zrobić nie naruszając bezpieczeństwa swojego i innych uczestników na drodze, a także przepisów ruchu drogowego. Najlepiej, jeśli wypatrzysz jakąś zatoczkę, zjazd, parking itp.
Na uszkodzonej oponie możesz przejechać z minimalną prędkością jeszcze kawałek. Pamiętaj, aby jechać naprawdę powoli bo możesz szybko uszkodzić felgę.
Gdy już się zatrzymamy ubieramy odblaskową kamizelkę a jeśli wymiany dokonujemy na poboczu, powinniśmy zabezpieczyć miejsce trójkątem ostrzegawczym, ustawionym w odległości zgodnej z przepisami. W terenie zabudowanym jest to tuż za pojazdem lub bezpośrednio na nim, ale nie wyżej niż 1 m nad poziomem ulicy. Poza terenem zabudowanym trójkąt ostrzegawczy powinien stać w odległości między 30 a 50 m za pojazdem. Na trasach ekspresowych i autostradach ten dystans to aż 100 metrów.
Podczas wymiany opony wszyscy pasażerowie powinni wysiąść z auta (bezpiecznie) razem z cięższymi bagażami, jeśli takie są.
Jeśli założyłeś/łaś już koło zapasowe tzw. dojazdówkę to musisz zapoznać się w instrukcji producenta ile kilometrów możesz na niej przejechać oraz z jaką maksymalną prędkością.
Gdy to już za nami możemy ruszać dalej w drogę. Należy pamiętać, aby tuż po dojechaniu do celu podróży oddać koło do wulkanizacji lub zaopatrzyć się w nowe (takie same!)
Cały zespół Quattro z całego serca życzy Ci samych udanych, bezpiecznych i bezawaryjnych przejazdów.
Powodzenia!
Autor wpisu: Mateusz Manaj | Właściciel firmy Codeisland | Pasjonat informatyki i motoryzacji
Grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Wiecej o autorze: link dostepny wkrótce >
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków