Jak dobrze wymienić koło ?



Oczywiście nie piszemy tutaj o wymianie koła rowerowego, ale tekst również może okazać się tak samo przydatny.

Jeśli kiedykolwiek złapałeś/łaś gumę w swoim aucie to już wiesz, że warto wozić ze sobą wszystkie potrzebne części i narzędzia. Jeśli ten „zaszczyt” Cię ominął (swoją drogą tak jak mnie) to masz (mamy) podwójne szczęście. Dlaczego ?


Ano dlatego, że po pierwsze jeszcze nie musiałeś/łaś nic wymieniać na środku drogi oraz dlatego, że czytasz ten artykuł i znajdziesz w nim wszelkie niezbędne informacje potrzebne do wykonania tytułowej czynności nawet w najbardziej pechowy dzień. A więc do dzieła!


Jeśli Twoje opony są już prawie w wieku emerytalnym lub „wyłysiały” – dowiedz się o tym w artykule „jak dobrać opony i nie przepłacać ?” – oczywiście musisz je wymienić, ale gdy powiedzmy, jedziesz właśnie do wulkanizacji aby to zrobić musisz zachować podwójnie szczególną ostrożność na drodze, w szczególności na autostradzie i jechać z mniejszą prędkością niż dopuszczalna. Jeśli taka opona pęknie przy prędkości np. 130 km/h może skończyć się to bardzo tragicznie i to nie tylko dla Ciebie. Proszę więc – zachowaj ostrożność i nie podróżuj na łysych oponach, a jeśli już musisz to z mniejszą prędkością.


A teraz do rzeczy. W swoim aucie musisz mieć:

 

  1. Koło zapasowe
  2. Trójkąt ostrzegawczy
  3. Kamizelkę odblaskową
  4. Lewarek
  5. Klucz do kół
  6. Opcjonalnie – rękawiczki, aby się nie pobrudzić za bardzo i jakiś ręcznik na wypadek, gdy zawiodą rękawiczki

Lista rzeczy które musisz w aucie mieć

 

Wymiana koła to nic trudnego. Zaciągasz hamulec ręczny, poluzowujesz śruby, które trzymają koło (ale tylko trochę, jeden obrót wystarczy), podkładasz lewarek tuż przy kole, szczeliną spróbuj trafić w tzw. próg w aucie (takie miejsce którym można bezpiecznie założyć lewarek bez uszkodzenia podwozia). Pamiętaj, aby lewarek był obrócony w dobrą stronę – zwykle szersza stopka to spód opierający się o podłoże.

 

Pamiętaj o hamulcu ręcznym


Kręć tak długo korbą od lewarka aż uszkodzone koło podniesie się na ok. 5 cm – 8 cm nad podłoże. Rób to powoli, z wyczuciem i cały czas obserwuj auto. Nie może się przechylać ani chybotać.

Pamiętaj, aby auto stało na w miarę równym terenie oraz aby zaciągnąć hamulec ręczny. Jeśli zatrzymałeś/łaś się gdzie masz twarde podłoże np. asfalt, beton itp. to nic nie musisz robić, ale w momencie, gdy pod lewarkiem jest ziemia, piasek lub cokolwiek naturalnego wrzuć do swojego auta dodatkową deskę. Nie musi być duża, ale taka aby po ustawieniu na niej lewarka i pod obciążeniem auta nie złamała się i nie zapadła.

 

Żeby auto ci się nie zapadło


Gdy podniosłeś/łaś już auto możesz przystąpić do odkręcania śrub ale tym razem do końca. Wyjmij je i połóż obok. Zdejmij koło z uszkodzoną oponą i w jego miejsce załóż koło zapasowe z bagażnika.

Śruby popuszczamy gdy koło styka się z podłożem


Wkręć wszystkie śruby palcami na tyle na ile będzie się dało a koło będzie bezpiecznie zamontowane.

Zakręć śruby w kolejności na krzyż


Następnie zakręć śruby w kolejności na krzyż a nie po okręgu używając klucza. Nie dociągaj ich jeszcze do samego końca, ale zakręć tak, aby było czuć opór.

Powoli opuść lewarek korzystając ze specjalnej dźwigni jeśli ją posiadasz lub kręcąc  po prostu w drugą stronę (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Gdy koło będzie już stabilne na podłożu weź klucz i dociągnij wszystkie śruby. Znów w kolejności na krzyż. Pamiętaj, żeby nie skakać po kluczu do kół i nie przeciągać gwintów w śrubach. Podczas dociągania masz czuć duży opór i jeśli nie da się już dalej kręcić a jesteś wątłej budowy ciała to możesz stanąć na kluczu (przy końcu) na każdej śrubie, ale tylko raz.

W tej sytuacji lepiej mieć pewność, że porządnie przykręciliśmy koło w taki sposób, aby nas nie wyprzedziło na skrzyżowaniu.


Proste, prawda ? oczywiście!

 

Teraz kilka dodatkowych opisów, aby zrobić to bezpiecznie.
Pamiętaj, aby zatrzymać się w miejscu w którym możesz to zrobić nie naruszając bezpieczeństwa swojego i innych uczestników na drodze, a także przepisów ruchu drogowego. Najlepiej, jeśli wypatrzysz jakąś zatoczkę, zjazd, parking itp.

Na uszkodzonej oponie możesz przejechać z minimalną prędkością jeszcze kawałek. Pamiętaj, aby jechać naprawdę powoli bo możesz szybko uszkodzić felgę.

Gdy już się zatrzymamy ubieramy odblaskową kamizelkę a jeśli wymiany dokonujemy na poboczu, powinniśmy zabezpieczyć miejsce trójkątem ostrzegawczym, ustawionym w odległości zgodnej z przepisami. W terenie zabudowanym jest to tuż za pojazdem lub bezpośrednio na nim, ale nie wyżej niż 1 m nad poziomem ulicy. Poza terenem zabudowanym trójkąt ostrzegawczy powinien stać w odległości między 30 a 50 m za pojazdem. Na trasach ekspresowych i autostradach ten dystans to aż 100 metrów.

Wybierz bezpieczne miejsce


Podczas wymiany opony wszyscy pasażerowie powinni wysiąść z auta (bezpiecznie) razem z cięższymi bagażami, jeśli takie są.

Jeśli założyłeś/łaś już koło zapasowe tzw. dojazdówkę to musisz zapoznać się w instrukcji producenta ile kilometrów możesz na niej przejechać oraz z jaką maksymalną prędkością.

Gdy to już za nami możemy ruszać dalej w drogę. Należy pamiętać, aby tuż po dojechaniu do celu podróży oddać koło do wulkanizacji lub zaopatrzyć się w nowe (takie same!)

Cały zespół Quattro z całego serca życzy Ci samych udanych, bezpiecznych i bezawaryjnych przejazdów.

Powodzenia!


Autor wpisu: Mateusz Manaj | Właściciel firmy Codeisland | Pasjonat informatyki i motoryzacji

Grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl 

Wiecej o autorze: link dostepny wkrótce >

Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka

Kontakt: blog@quattro.szkola.pl 

Quattro w Social Media:
Facebook  |  Instagram  |  You Tube  |  Snapchat  |  Twitter  |  Google+ Nowy Sacz  |  Google+ Kraków

2017-06-29 13:52:05Quattro Sp. z o.o.

Jak dobrać najlepsze opony by nie przepłacić?

16 Luty 2017

Streszczenie: Prawidłowy dobór opon do własnego pojazdu to jedna z najważniejszych rzeczy jakie należy zrobić w ramach utrzymania wysokiego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Żeby zrobić to dobrze nie warto się spieszyć a zwłaszcza kupować tzw. opon "okazyjnych", które kuszą wspaniałą ceną. Niekoniecznie trzeba też wydawać fortunę. Najpierw warto poznać parametry opon we własnym aucie a także jednostki jakimi się je opisuje np. indeks prędkości. Dobierając opony do pojazdu szkoleniowego nauki jazdy staramy się brać także pod uwagę specyficzny sposób ich użytkowania. Tobie również to polecam. Dopiero jak poukładasz te informacje możesz zabierać się za własne poszukiwania. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to teraz jest najlepszy czas.

czytaj dalej

Czy Quattro spełnia oczekiwania kursantów? Ankieta satysfakcji klienta. Wyniki za rok 2016.

8 Luty 2017

Streszczenie: Wprowadzając nową stronę internetową zdecydowaliśmy się na publikowanie aktualnych wyników ankiet satysfakcji klienta Quattro. Z tego co nam wiadomo jesteśmy pierwszą szkołą jazdy w Polsce, która to robi. Nie boimy się Opinie naszych klientów. Wręcz przeciwnie, prosimy o nią, bo chcemy z niej skorzystać. Robimy to już od lat. Nasza ankieta jest stale rozwijana. Teraz przedstawiamy nie tylko wyniki, ale również to jak jest zbudowana. Narażamy się przez to na ekspozycję tajemnic handlowych naszej firmy. W tym przypadku jednak nie mamy nic przeciwko, gdyż służy to rozwojowi branży szkolenia kierowców. Jeśli inne ośrodki szkolenia kierowców z tego skorzystają i wprowadzą podobną ankietę, to w porządku. Nawet nas to ucieszy. Służy ona klientowi, który powinien mieć ...

czytaj dalej

Jak w zimie dbać o szyby w samochodzie by jeździć bezpiecznie?

24 Styczeń 2017

Streszczenie: Dobry kurs na prawo jazdy obfituje w informacje dotyczące samej nauki jazdy ale również prawidłowego dbania o pojazd o różnych porach roku. To właśnie zimą należy szczególnie dbać o pojazd. Zimą najbardziej uciążliwa jest walka z zamarzniętymi szybami. Instruktorzy nauki jazdy o tej porze roku często na przygotowanie pojazdu muszą poświęcić kilkanaście minut. Kursant tego ciężaru nie odczuwa. Jednak po pozytywnie zaliczonym egzaminie państwowym na prawo jazdy w Krakowie, Nowym Sączu czy innych polskich miastach uzyskuje wymarzone prawo jazdy i wsiada do wlasnego auta. Wraz z tym przywilejem przejmuje rownież finkcję dbania o pojazd. Jak najwygodniej i najskuteczniej zatroszczyć się o szyby swojego auta w zimie dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej
Podsumowanie roku 2016 w branży nauka jazdy w polskich szkołach.

Podsumowanie 2016 roku. Jak będzie wyglądała ścieżka do prawa jazdy w 2017?

10 Styczeń 2017

W roku 2013 przez wprowadzane ustawy branżę szkolenia kierowców obrócono do góry nogami. Zmiany w prawie są jednak koniecznością. Nie wszystkie nowe pomysły przyjmują się jednak od razu. Weryfikuje je rzeczywistość. Mamy do czynienia z amatorstwem i bałaganem gdy zawodzi przygotowanie merytoryczne oraz jakość wdrażania tak ważnych ustaw. Z tym temat prawa jazdy łączyć się nie może. W grę wchodzi przecież  nasze bezpieczeństwo. Rok 2016 miał być rokiem zmian, podobnie jak rok 2015. Tych jednak się nie doczekaliśmy. Natomiast wokół tematów: prawo jazdy, nauka jazdyegzamin na prawo jazdyszkoła jazdy jest jak zwykle sporo hałasu. I nie ważne czy chodzi o Kraków czy Nowy Sącz

czytaj dalej

Nie taka zima straszna. Dlaczego warto robić kurs na prawo jazdy na śniegu i lodzie?

16 Grudzień 2016

Kursanci boją się zimy, dlatego kurs nauki jazdy odkładają na wiosnę lub spieszą się by jeszcze jesienią zdobyć upragnione prawo jazdy. Dowiedz się dlaczego nauka jazdy w zimie pozwoli ci raz na zawsze pozbyć się lęku przed warunkami drogowymi typowymi dla tej pory roku. Poznaj wszystkie argumenty przemawiające za tym, że egzamin na prawo jazdy łatwiej zdać właśnie w zimie. Zanim podejdziesz do tematu kursu zapoznaj sie z trzema kwestiami: Prawo jazdy Kraków - zbadaj specyfikę ścieżki do uzyskania tego dokumentu w Krakowie i Nowym Sączu | Nauka jazdy Kraków - poczytaj o tym czym różni się nauka jazdy w dużym i małym mieście | Szkoła jazdy Kraków - zbadaj czym mogą różnić się od siebie szkoły jazdy i czy spełniają wszystkie twoje oczekiwania.

czytaj dalej